Thursday, June 18, 2009

Seketika di sekolah

Semalam hari terakhir aku membuat pra praktikal kat sekolah.Aku sengaja memilih sekolah lamaku untuk membuat pra praktikal sebabnya aku dapat berjumpa semula dengan guru2 dan ustaz yang pernah mengajar ku dahulu.terubat lah juga kerinduan untuk menyelami semula kenangan manis semasa aku bersekolah dahulu.terasa baru semalam aku meninggalkan alam persekolahan yang penuh kenangan dan peristiwa2 yang tidak akan aku lupakan.memang best rasanya masa bersekolah dahulu kenangan bermain dengan kawan2 makan bersama2 study sama2 banyak lagilah peristiwa yang dilalui semasa aku bersekolah ini. Selama satu bulan aku belajar untuk membawa watak bagaimana hendak menjadi seorang guru yang benar-benar komited dengan profesion guru itu sendiri.Rasanya sekejap sahaja aku berada kat sekolah menimba pengalaman bagaimana hendak menjadi seorang guru.Ternyata selama sebulan aku berada disini membawa sejuta pengalaman dan seribu kenangan buat menjadi bekalan untuk aku bagi meneruskan pengajian di kampus selama 3 tahun lagi.Banyak ilmu dan pengetahuan yang aku perolehi semasa berada disini iaitu bagaimana cara seorang guru untuk mengendalikan kelas,murid dan berbagai urusan yang berkaitan dengan guru.Rasanya tempoh sebulan memang tidak cukup untuk menimba ilmu-ilmu berkaitan dengan perguruan ini,namun walaupun begitu aku akan cuba mengaplikasikan apa yang aku perolehi dengan sebaik-baiknya.Kerjaya seorang guru memang banyak cabaran dan dugaan yang terpaksa untuk ditempuhi walaupun kita lihat tugas hakiki guru hanya mengajar tetapi guru mempunyai tanggungjawab untuk membentuk akhlak dan peribadi pelajar yang benar-benar menuruti kehendak agama.Jadi disinilah letaknya peranan guru bagi mendidik pelajar agar dapat menjadi insan yang dapat berbakti kepada agama,negara dan bangsa.Sesungguhnya perkara ini memerlukan pengorbanan yang amat besar dari guru yang menuntut kepada pengorbanan masa,wang dan tenaga.Semoga apa yang dicurahkan mendapat ganjaran yang setimpal daripada Allah.
Semasa aku di sekolah banyak yang aku dapat tahu mengenai situasi sebenar sebagai guru.Aku banyak berbual dengan guru mengenai masalah,cabaran,rintangan yang terpaksa ditempuhi sebagai guru..ada ketikanya suka dan ada ketikanya duka..namun ini semua menjadi asam garam sebagai sebagai seorang guru.Guru-guru banyak membantu aku untuk aku menyiapkan tugasan aku..terima kasih kepada guru pembimbing aku iaitu cikgu Rusli yang bertindak sebagai guru pembimbing sepanjang aku berada di sekolah..terima kasih juga kepada ustaz hilmi,ustaz azhar,ustaz azmi,abuya, cikgu umar dan banyak lagi guru lain yang banyak memberi tunjuk ajar kepada aku sepanjang aku berada disekolah..aku dapat rasakan bahawa guru-guru disekolah ini sangat komited dalam menjalankan tugas yang telah diamanahkan oleh masyarakat untuk mendidik anak-anak mereka.ini dapat dilihat melalui pencapaian sekolah yang di iktiraf sebagai sekolah kluster baru-baru ini..banyak lagi yang aku perolehi semasa berada di sekolah ini yang dapat mengajar aku bahawa kerjaya seorang guru menuntut komitmen yang sangat tinggi bagi memastikan supaya pelajar-pelajar berjaya dalam kehidupan mereka.
kat tepi ni aku sertakan gambar2 aku masa wat praktikal kat sekolah.

No comments:

Post a Comment